Heikoissa valo-olosuhteissa vaaditaan vakaata kättä tai mieluiten jopa jalustaa, valovoimaista kameran runkoa, laadukkaita objektiiveja, joiden aukkoja ja valotusaikaa voi säätää, sekä lisävaloa. Kun valoa on vähän, muistikortille tallentuu vähemmän informaatiota. Jotta tuosta vähäisestäkin informaatiosta saadaan mahdollisimman paljon irti, kannattaa kuvata RAW-formaatissa. RAW:n huono puoli on se, että raakakuvista tulee suuria, mutta tallennustila on halpaa.

Kameran rungon valovoimaisuus ja pikselit

Kameran runko määrittää, kuinka suuri kenno sen sisälle mahtuu. Kennon pinta-ala kertoo valovoimaisuuden, ja megapikselien määrä puolestaan määrää, paljonko informaatiota kennon saamasta valosta tallentuu. Eri valmistajat tukevat erilaisia objektiiveja, joiden kanssa toimiminen vaatii harjoitusta ja tekemällä oppimista. Tärkeää heikoissa valo-olosuhteissa kuvaamisessa on kuitenkin se, että kameran herkkyyttä ja valotusaikaa voi säätää.

ISO eli herkkyys

Digikameroissa ISO-arvon voi säätää kuva kerrallaan. Suuri ISO-arvo tarkoittaa, että kennolle pääsee enemmän valoa, mutta sen huono puoli on kohinan lisääntyminen kuvassa. Kohina tarkoittaa tarpeettoman informaation läsnäoloa tallenteessa, ja vaatii ns. siivoamista jälkikäsittelyssä. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää ajatusta, että ISO-arvon olisi syytä olla mahdollisimman pieni, jotta kohinan määrä pysyy järkevänä.

Valotus

Valotus riippuu herkkyydestä eli ISO-arvosta, suljinajasta eli siitä ajasta, jonka kamera käyttää hetken tallentamiseen, ja objektiivin aukon koosta. Suuriaukkoinen objektiivi päästää valoa nopeasti ja paljon läpi kameran kennolle, jonka ominaisuudet puolestaan riippuvat herkkyydestä. Suljinaika puolestaan määrittää esim. liikkeen suttuisuuden määrän. Onnistuneen hämärässä otetun kuvan taustalla onkin siis näiden kolmen komponentin tasapaino.

Jos valo ei riitä vielä säätöjenkään jälkeen, kuvaaja voi käyttää apuna lisävaloja ja heijastimia. Suoran salaman käyttöä ei juuri suositella, sillä valo on liian kova ja tekee kuvasta karkean tai tilanne saattaa vaatia muita ratkaisuja. Parempi vaihtoehto on käyttää epäsuoraa valoa, eli heijastaa lisävalo esim. vaalean pinnan kautta kuvattavan ympärille. Näin saadaan pehmeämpi lopputulos, joka imartelee myös kohdetta.