Ammattimaisen valokuvaamisen keskiössä on oikeanlainen kamera. Oletetaan, että halutaan siirtyä pois pokkareista (jotka nekin tuottavat erittäin hyvää jälkeä), ja siirrytään järjestelmäkameroiden maailmaan.

Oletetaan vielä lisäksi, että järkkärissä on riittävän valovoimainen kenno ja nopea toiminta. On sinänsä yksi lysti, onko kameran runko peilillinen vai ei, nykymallien suorituskyky riittää puoliammattilaisen tarpeisiin molemmissa tapauksissa. Peilittömät rungot ovat yleensä kompaktimpia ja kevyempiä, mikä tarkoittaa helpompaa kuljetusta. Miinuspuolena on mahdollisesti heikompi kuvanlaatu, mutta kehitys etenee koko ajan.

Rungosta riippuu, mitä objektiiveja voit käyttää

Hyvälaatuisen rungon mukana toimitetaan yleensä ns. kittilinssi, jolla pärjää alkuun aivan hyvin. Todennäköistä kuitenkin on, että nälkä kasvaa syödessä ja erilaiset objektiivit alkavat houkuttaa. Näin saa useammanlaisia kuvia: teleobjektiivi tuo kaukaiset kohteet lähelle ja nostaa yksityiskohdat esille. Makro-objektiivi puolestaan suurentaa yksityiskohdat pienenpienistä kohteista.

Objektiivin valinnassa kannattaa tehdä kotiläksyt ja tutkia, millaisia otoksia muut kuvaajat ovat samanlaisilla linsseillä saaneet aikaan. Omaan tyyliin sopiva objektiivi löytyy vasta kokeilemalla, ja linsseihin saa uppoamaan helposti kaksin- tai kolminkertaisen summan kameran runkoon verrattuna.

Jalusta pelastaa vaikeissa tilanteissa

Heikoissa valo-olosuhteissa pelkällä käsivaralla kuvaaminen on useimmiten tyhjä arpa. Jalustan käyttö mahdollistaa mm. yöllä kuvaamisen pitkillä polttoväleillä ja valotusajoilla.

Asetelma- ja potrettikuvauksissa jalusta on lähes välttämätön, kun halutaan toteuttaa hienoja kompositioita. Jalustan avulla kamera pysyy paikallaan, ja kuvaaja voi siirtää kuvattavia kohteita kuva-alalla haluamiinsa positioihin. Etenkin studio-olosuhteissa jalustaa käytetään yleisesti.

Jalustoja löytyy hyvinkin edullisesti tarvikeosina lähes kameraan kuin kameraan. Kannattaa kiinnittää huomiota jalustan kokoon ja kiinnitysominaisuuksiin: on hyödyllistä, että kameran saa tarvittaessa nopeasti irti jalustasta, mutta kiinnityksen pitää olla erittäin tukeva, että kallis laitteisto pysyy paikallaan.

Näiden perusvälineiden lisäksi pitemmälle tähtäävä kuvaaja tutkii myös erilaisia valoja ja filttereitä, mutta ne ansaitsevat jo ihan oman juttunsa.